Alweer over de helft! - Reisverslag uit San Cristóbal, Ecuador van Mark Kuijpers - WaarBenJij.nu Alweer over de helft! - Reisverslag uit San Cristóbal, Ecuador van Mark Kuijpers - WaarBenJij.nu

Alweer over de helft!

Blijf op de hoogte en volg Mark

04 November 2012 | Ecuador, San Cristóbal

Hola amigos y amigas!

Afgelopen woensdag was de stage precies op de helft: 9,5 weken gehad en nog 9,5 weken te gaan, de tijd vliegt echt voorbij! Over vier weken moet ik eigenlijk mijn stageverslagen en opdracht al klaar hebben dus er moet nog wat gebeuren. De afgelopen twee weken, na de spectaculaire snorkeltoer tussen haaien en wilde verhalen met stieren, heb ik dan ook ‘veel’ aan het project gewerkt en niet heel veel nieuwe dingen ondernomen.

Veel is hier natuurlijk wel een relatief begrip. Een week veel aan het project werken bestaat vaak uit drie dagen op de haciënda aan het project werken en twee dagen in Puerto internetten (informatie opzoeken, nu.nl doorlezen, skypen en facebooken) en boodschappen doen. Een dag veel aan het project werken op de haciënda ziet er als volgt uit. Opstaan ergens tussen half 8 en half negen, ligt er maar net aan wanneer de haan kraait of ezel balkt. Vervolgens, terwijl de computer opstart, een bak koffie zetten en wat witte chemische boterhammen met jam naar binnen werken. Er wordt tot ongeveer 12.00uur aan het project gewerkt: informatie verwerken die ik op internet opgezocht heb, interviews uitwerken en af en toe Engelse woorden opzoeken (verslag schrijf ik in het Engels). Om ongeveer 12.00uur druk ik rechtsboven in de hoek op het rode kruisje van Word want dan is het tijd om een soepje met rijst op het vuur te zetten en een potje Fifa06 te spelen. Als de soep op is en we Fifa06 beu zijn openen we Word weer om verder te werken. De middagsessie duurt vaak tot ongeveer 16.00uur. Daarna zijn de activiteiten verschillend: even aan procesverslag werken, Fifa06 spelen, in hangmat muziek luisteren of boek lezen, op bank liggen, Fifa06 spelen, bananen bakken om te snacken, naar pleintje gaan om te voetballen, Fifa06 spelen, boek lezen op bed, douche (op dit tijdstip is de douche het ‘warmst’ doordat de zon het water heeft opgewarmd) of gewoon nog even verder werken aan het verslag. Rond een uur of 18.30 eten we meestal: groentesoep of uiensoep en als hoofdgerecht aardappelen, groeten, ei en rijst. Na het eten is het wat relaxen en soms naar soort van pool ruimte iets verderop: een ruimte die ze volop aan het verbouwen zijn maar er staat al wel een nieuwe pooltafel. Tenslotte nog wat muziek luisteren en om 21.30-22.00 al in dromenland.

De afgelopen twee weekenden was het 1 dag naar Puerto en de andere dag op de haciënda. Het eerste weekend In Puerto was het internetten en naar het strand om wat te snorkelen. Ook benutten we de dagen in Puerto altijd om vlees te eten, je hebt hier namelijk op veel plaatsen een menu voor 3 dollar. Je krijgt dan soep en een hoofdgerecht. De zondag zijn we op de haciënda gebleven en in de middag naar het sportpleintje hier gelopen. Hier zijn de locals elke zondag wat aan het voetballen of volleyballen. Het gaat nooit om zomaar een potje: altijd zetten de mensen hier geld in als ze een wedstrijd spelen. José deed het goed met zijn team en heeft geloof ik 20 dollar gewonnen die dag.

Vorige week vrijdag zijn we op stap gegaan met wat gezelschap wat we hier hebben leren kennen of al en Quito ontmoet hadden. Een gast die we kennen moest draaien in de discotheek hier dus we hoopten dat de salsa deze avond mee zou vallen. Avond was geslaagd en zaterdag was het dan ook vooral uitkateren. Op de hacienda was het deze zaterdag de hele dag een in en uitlopen van mensen, het maken van veel eten en het ophangen van slingers. ’S Avonds was er namelijk een communiefeest op de hacienda van een nichtje van José. Erg leuk om een keer mee te maken en aan te schuiven bij de maaltijd! We leerde die avond ook een priester kennen en een gast die hem kent en een aantal maanden per jaar bij hem woont. We spraken met de jongen af om de volgende dag in de middag te gaan kanoenen.

Zondag waren ze inderdaad op de afgesproken tijd op het strandje waar we afgesproken hadden. We gingen eerst met de auto van de priester nog van hot naar her. Priesters zijn hier toch net even wat anders. Eerst gingen we naar sportveld om wat bier te drinken. De jongen van 18 had niet veel zin maar moest toch drinken van de priester. Na een pilsje weer terug de auto in, wij in de achterbak van de jeep. Na wat stoepraden te hebben meegenomen en volle bak over een wieldop op de weg geknald te zijn kwamen we dan toch bij het strandje aan. De priester wilde eerst mee in de kano van Daan en Daan maar door zijn nogal grote omvang sloeg de kano meteen om, beter dat hij op het strand bleef dus.
Afgelopen dagen was het vooral aan het project werken. Mijn eerste deel, het onderzoeksrapport, is nu bijna af en ik zal volgende week aan het adviesrapport kunnen gaan beginnen. De ouders van Daan Mulder komen dit weekend aan op de Galapagos dus die zullen we zeker nog ontmoeten.

Aangezien Daan Mulder naar een ander eiland is om zijn ouders op het vliegveld op de halen zijn Daan en ik de komende dagen alleen op de haciënda. Het is de planning om een dag fietsen te huren en een tourtje te maken naar Puerto Chino.
Vlak voordat ik naar Puerto ging om dit verslag te op internet te zetten leek de douche gemaakt te worden, misschien lauw water dus bij terugkomst!

Bedankt voor het lezen weer en de reacties van de vorige keer!

Adios!

  • 04 November 2012 - 22:12

    Pamela:

    EEEEEEEEEEEEEHHHHHHHHHHHHHHH Mark.
    ja is een reclame hier die zo begint, best irritant maar tergelijke tijd neem ik het dus wel over, vandaar dus.
    en ja, je moet natuurlijk ook op de hoogte blijven he.
    Joh op de helft, gaat stiekem wel snel he, nou van mijn kant uit gezien dan. hoe jij het ervaart weet ik dus niet.
    Maar vind het wel leuk dat je het nu over het eten hebt, je eet volgens mij best veel soep he....ben je trouwens ook afgevallen, of valt dat wel mee.
    En wat mis je nu het meest, en dan bedoel ik het algemeen he....zou je daar ook kunnen wonen, of zeg je toch liever home sweet home.
    Nou mark ik zou willen dat ik zo kon schrijven zoals jij, dan had ik vast veel a 4 t'tjes vol geschreven, maar helaas kan ik dat niet, en ik maak natuurlijk ook niet zo veel mee als jij he, en die busverhalen daar zit je vast niet op te wachten.
    Maar een vraagje heb ik dus wel aan je, heb je daar ook van die privé, of gereserveerd plaatjes,bordjes in hun taal. zo ja, dan aub maak je me daar heel blij mee,
    Mark maak er weer wat moois van, geniet van je tijd, werk,leer, en heb fun, en ik wacht weer op je volgende blog.
    veel groetjes Pamela.

  • 16 November 2012 - 21:52

    Antoon Kuijpers:

    Hola Marcos,

    Actividades de diversión. No hay mucho estrés creo. Pero no está mal. en cualquier caso, mucho más saludable. Si todos trabajan aquí en la tumba por cada condurreren muerto. Y ya que todo gira lleva a ninguna parte.
    El sacerdote se ve como una persona normal. No como un bicho raro loco como hay tantos alrededor.
    Otro momento agradable deseaba.

    Tío Antonio

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Mark

Actief sinds 24 Dec. 2012
Verslag gelezen: 403
Totaal aantal bezoekers 13197

Voorgaande reizen:

24 Augustus 2012 - 08 Januari 2013

Stage lopen in Ecuador, Galapagos eilanden

Landen bezocht: