Afsluiting Galapagos en Rondreis Ecuador - Reisverslag uit Baños, Ecuador van Mark Kuijpers - WaarBenJij.nu Afsluiting Galapagos en Rondreis Ecuador - Reisverslag uit Baños, Ecuador van Mark Kuijpers - WaarBenJij.nu

Afsluiting Galapagos en Rondreis Ecuador

Blijf op de hoogte en volg Mark

21 December 2012 | Ecuador, Baños

Hola!

De stage zit er officieel alweer bijna een week op. De laatste week op de Galapagos was vooral afronding zoals het verwerken van de feedback van school in mijn rapport en een Spaanse versie van de conclusies en aanbevelingen schrijven voor José. Woensdag was Carlos jarig en zijn we in Puerto nog de kroeg ingedoken. Beetje vervelend was het dat er snachts toen we naar huis wilde geen taxi’s meer reden. Aangezien ook de politie ons ook niet terug naar de hacienda wilde brengen (ze doen dus echt helemaal niks!) hebben we uiteindelijk via een bekende nog een slaapplaats kunnen fixen.

De laatste dagen (na het 3 maanden uitgesteld te hebben) moesten we ook nog wat filmmateriaal maken van onze stage voor een beurs die we toegekend gekregen hebben (Antoon Vermeer Ific Fonds). Aangezien Antoontje ons rijkelijk beloond had met zijn beurs hebben we dit nog maar even gedaan.

Zaterdag hebben we José een klein kerstboompje met een kerstmuts gegeven als bedankje en na een laatste foto met ook zijn broer Carlos (waar we regelmatig mee om gingen) afscheid genomen van de Hacienda. Lachen op een foto kennen ze in Ecuador niet, zie de foto. De laatste nacht verbleven we in een hostel en de laatste avond stond in het teken van de allerlaatste keer genieten van de Galapagos. We zijn deze avond naar uitzichtpunt boven Puerto gegaan om nog maar eens onder het genot van een echte Ecuadoriaanse Pilsener de zonsondergang te bekijken. Nog even snel wat foto’s schieten van de barretjes, bakkertje en restaurantje waar we in die 3 maanden vaak kwamen om daarna op zondagmorgen het vliegtuig in te stappen naar Guayaquil! Van de ene kant was het na 3maanden voor mij precies genoeg op een klein eilandje als San Cristobal en keek ik uit naar 3 weken reizen maar van de andere kant ga ik relaxte en prachtige Galapagos missen!

Aangezien Guayaquil een niet erg veilige stad is wilde we hier zo snel mogelijk weg. Dit lukte prima want 45minuten nadat we geland waren zaten we al in de bus naar Cuenca, de derde stad van Ecuador. Het is een prachtige, oude en gezellige stad waar we uiteindelijk 3 nachten geslapen hebben. Na vijf minuten in Cuenca kwamen we al meteen 2 Nederlanders tegen, ze zitten ook echt overal. De eerste dag hebben we rondgelopen in Cuenca langs de hoogtepuntjes: veel kerken, pleintjes en een oud stadion. Het is belachelijk goedkoop in een stad als Cuenca: omgerekend 6euro per nacht voor het hostel en een middag en avondeten (2-gangen) voor 1euro, zo krijgen we de studiefinanciering en toegekende beurs nooit op natuurlijk!

De tweede dag hebben we National Park Cajas bezocht, vlak naast Cuenca gelegen. Met de bus heen, 4 uur wandelen en terug konden we met een jong koppeltje meerijden. Het was een prachtig park met ruwe landschappen en heel erg veel meren en mooie uitzichten! Woensdag uitgeslapen en de bus richting Banos gepakt. In totaal 9uur in de bus gezeten maar dan heb je ook wat: een klein toeristisch plaatsje met vele barretjes en een prima hostel zo ongeveer naast een op dit moment actieve vulkaan. We hadden van te voren al gelezen dat deze Tungurahua vulkaan de laatste dagen wat onrustig was met explosies en lava ontsnappingen en een aantal mensen rond de vulkaan geëvacueerd waren. Banos ligt 8km van de voet van de vulkaan en hij is vanuit sommige plekken in het stadje te zien. Gezien hebben we hem nog niet maar gehoord wel! De eerste nacht waren er verschillende explosies te horen, een erg krachtig geluid! Daarnaast ligt er soms een heel dun laagje as op auto’s. We hebben het nieuws rond de vulkaan afgelopen dagen gevolgd maar er waren weinig ontwikkelingen. Sinds afgelopen nacht blijkt hij weer rustig te zijn en ik heb ook inderdaad geen geluid meer van hem gehoord.

Er is natuurlijk meer dan een vulkaan in Banos! Het is een dorpje waar bijna alle reizigers wel even een stop maken om op stap te gaan of buitensporten te beoefenen. De omgeving van Banos is een paradijs voor mountainbikers, rafters en al dat soort sporten. De eerste nacht maar op stap geweest en de dag erna een mountainbiketocht gedaan door de omgeving met zijn vele watervallen. Vooral de laatste waterval heeft indruk gemaakt.

Vandaag is het vrijdag en na een goed ontbijt gaan we zo eens kijken wat we hier nog meer kunnen doen. Waarschijnlijk gaan we proberen of we vanuit het stadje de vulkaan ergens in de verte kunnen zien en of we nog kunnen raften over een van de rivieren. Morgenmiddag pakken we dan de bus terug richting Quito om zondagmorgen te vertrekken richting de Jungle waar we een 5-daagse tour gaan doen. Na de Jungle verblijven we een paar dagen in Quito om Nieuwjaar te vieren om tenslotte de laatste week (waarschijnlijk) richting de kust van Ecuador te gaan voor een paar dagen. En dan zit het Ecuador avontuur er alweer op en kunnen we 7januari terug naar huis!

Groetjes en alvast fijne feestdagen daar in Nederland!

• 21 December 2012 - 16:56

Pap En Mam:

Hoi Mark,
    Je verslag meteen al gelezen; geweldig mooi daar!
    Geniet van de laatste weken en tot kijk. Fijne Kerst, gelukkig Nieuwjaar.

• 21 December 2012 - 19:48

Nonkel Hans En Tante Ria:

Hoi Mark, fijne kerstdagen gewenst en tot binnenkort.

• 26 December 2012 - 12:07

Antoon Kuijpers:

Hola Marcos,

He leído que las Galápagos se hace. El tiempo vuela. Pero de todos modos un tiempo bien empleado. En el continente, es por supuesto completamente diferente. También peligroso. Aún así disfrutar de las últimas semanas y estar en guardia. Le deseamos los mejores deseos para el nuevo año.
    Saludos desde Bélgica.

Tio Antonio

• 27 December 2012 - 21:15

Oom Piet En Tante Ria :

Hallo Mark,

Leuk om je laatste verslag weer te lezen en de foto's te bekijken.
    Veel plezier de laatste weken, een fijne jaarwisseling en een goede terugreis naar Nederland.

• 13 Januari 2013 - 18:28

Antoon Kuijpers:

Mark,

Had deze nog open staan. Had hem al wel gelezen. Mijn reacties zijn al wat langzamer. Ik denk al niet meer in termen van morgen, maar over enkele weken of volgende maand.