De Jungle van Ecuador en Nieuwjaar in Quito - Reisverslag uit Lago Agrio, Ecuador van Mark Kuijpers - WaarBenJij.nu De Jungle van Ecuador en Nieuwjaar in Quito - Reisverslag uit Lago Agrio, Ecuador van Mark Kuijpers - WaarBenJij.nu

De Jungle van Ecuador en Nieuwjaar in Quito

Blijf op de hoogte en volg Mark

04 Januari 2013 | Ecuador, Lago Agrio

Hola Chicos y Chicas!

Het zit er nu echt bijna op hier in Ecuador! Nog 5 dagen en ik zal weer terug onderweg naar Nederland zijn. Ik had nog 1 dag te gaan in Banos na het vorige reisverslag. Deze dag hebben we de actieve vulkaan gespot en wat mooie foto’s gemaakt van de berg met een rookpluim. Omdat raften niet meer lukte op deze dag hadden we dit verplaatst na de ochtend erna. Het raften op een hele wilde rivier was fantastisch! Van te voren kregen we oefeningen met wat we moesten doen als er iemand over boord was en hoe we moesten sturen etc. Dit kwam uiteindelijk erg van pas aangezien na de eerste heftige stroomversnelling al twee man van de 6 uit de boot viel. Ik heb maar vriendelijk gedaan en een gast uit de kolkende rivier terug in de boot getrokken.

Na het raften hebben we meteen de bus naar Quito gepakt. We konden in het studenthuis waar we ook de eerste drie weken verbleven overnachten bij Jos, gratis nachtje dus. De dag erna wat uitgeslapen en de bus naar Lago Agrio genomen. In dit olieplaatsje vlakbij de grens van Columbia vertrekken alle tours naar de Jungle van Ecuador. De volgende ochtend om 9uur zouden we dan ook bij ons hotel opgepikt worden. We moesten eerst 2uur met de bus tot het begin van het National Park Cuyabeno, oftewel de Jungle! Vervolgens moesten we 3uur met een kano de jungle in om bij ons verblijf te komen. Onderweg spotten we al meteen een anacomba, apen en vele vogels! Het verblijf was super maar wel primitief natuurlijk. Er was 1uur per dag elektriciteit maar zoveel kaarsjes als je wilde, veel gezelliger dan elektrisch licht! De dag werd afgesloten met een duik in een van de grootste meren van deze Jungle bij zonsondergang. Dat er aan de rand van dit meer piranha’s en kaaimannen zitten maakte de sprong in het water toch een beetje angstig. De gids verzekerde ons echter dat deze beesten alleen aan de rand van het meer leven en nooit in het midden komen. Toen we hiermee klaar waren konden we beginnen aan een kerstmaal, het was tenslotte kerstavond! We hebben met alle reizigers aan een lange tafel gegeten. De staf had veel moeite gedaan en onder andere heerlijke kalkoen gemaakt, koken onder de primitieve omstandigheden valt nog niet zo mee! Na het eten met een kaarsje terug naar de kamer om met veel insectenspray en een klamboe te slapen onder het genot van een krachtig oerwoudengeluiden-orkest van kikkers en veel insecten!

De dinsdag zijn we naar een stam gegaan die wat verder in de jungle leefde. Eerst hebben we met een vrouwtje traditioneel cassavebrood gemaakt en vervolgens hebben we nog een sjamaan (wonderdokter van de jungle) bezocht. Leuk om te zien allemaal maar het was wel een beetje opgezet voor ons als toeristen helaas. Gelukkig verdienen deze stammen er ook nog een paar zakcentjes aan. De dag erna zijn we met de kano naar een plaats gegaan waar vanuit we een wandeling konden maken. De gids vertelde een hoop over de werking van het tropische regenwoud, erg interessant! Ondanks dat we geen wilde varkens konden vinden tijdens deze tocht wel weer een hoop vogels en andere diertjes gezien. Ook nog even piranha’s gevist vlakbij het meer waar we gezwommen hadden. Bamboestokje met touwtje, haak en stuk vlees er aan en vissen maar. Ik heb helaas niks gevangen maar andere mensen in de groep wel. De gids vond de gevangen piranha’s echter niet groot genoeg en beloofde ons dat we nog een keer ergens anders wat grotere zouden gaan vangen. Na het avondeten hebben we de kano weer gepakt om op zoek te gaan naar kaaimannen. Het was volle maan en de gids vertelde al dat ze daar niet erg van houden, we hebben uiteindelijk dan ook maar een aantal kleintjes gezien. Ik ben er wel achter gekomen waarom het ook wel REGENwoud genoemd wordt overigens. Van het ene op het andere moment kan het superhard gaan regenen en dat heeft het dan ook veel gedaan tijdens de dagen dat wij er waren. De gids vertelde dat dit het droge seizoen was en legde meteen uit wat het verschil is met het natte seizoen. In het droge seizoen regent het elke dag en in het natte seizoen regens het elke dag de hele dag.

Donderdag zijn we op pad geweest met een kano zonder motor en spotte we onderweg een gigantische kaaiman van een meter of 4, indrukwekkend! Eerst hebben we nog een keer piranha’s gevist (ze waren inderdaad veel groter!) en daarna een flink stuk verder gekanood naar een meer. Onderweg weer veel verschillende dieren (vooral vogels) gezien waaronder de luiaard. Na de lunch terug gekanood en ’s avonds nog een duik genomen in een meer tijdens zonsondergang, mooier kan het niet. Na het avondeten hebben we een nachtwandeling gemaakt met een zaklampje, een van de mooiste dingen tijdens de trip. We gingen op zoek naar verschillende spinnen, schorpioenen, kikkers en slangen en vonden er ook veel. Bij elk beestje had de gids weer een prachtig verhaal. Anders dan je zou verwachten zitten vrijwel alle slangen in de bomen (3/4meter hoog) en niet op de grond. Tegen het einde van de tocht kwamen we een erg mooie slang tegen. De gids wist in het begin niet meteen zeker of hij erg giftig was maar nadat we konden bevestigen dat de slang ronde ogen had pakte hij hem wat beter vast om hem aan ons te laten zien.

Vrijdag zat de Jungletour er alweer op en gingen we, na nog een grote anacomba te hebben gezien, terug naar Lago Agrio. Daar bleek dat we pas met een nachtbus terug naar Quito konden, we hebben ons in de tussentijd dus nog maar even in het stadje vermaakt. De Jungle-tour was fantastisch! Veel gezien en tussendoor toch genoeg tijd om lekker te relaxen in de hangmat en gezellige kaartspellen te spelen met de andere mensen.

In Quito hebben we weinig gedaan: op stap geweest, souveniertjes kopen, keertje rondje in het oude centrum lopen en wachten op oudjaar. 31december was het dan zover en na de hele ochtend op bed te hebben liggen stinken hebben we Jos meegeholpen met de boodschappen. Het was een hele gezellige avond die we gevierd hebben met ongeveer 10-15 andere mensen. Eerst werd er natuurlijk om 18.00 locale tijd champagne gedronken en getoost op het Nederlandse Nieuwjaar, vervolgens om 19.00 op het engelse Nieuwjaar (er waren ook 2 engelse bij), daarna om 23.00 op het Curacao’se Nieuwjaar (1iemand uit curacao) en tenslotte proostten we natuurlijk om 00.00. Er was niet veel vuurwerk, de traditie is er namelijk om papieren poppen te verbranden. Dit werd dan ook volop gedaan op de straten. In de nacht op stap geweest en de volgende dag flink uitslapen en het vriendinnetje en het thuisfront via skype een gelukkig Nieuwjaar gewenst.

2 Januari zijn we vertrokken naar de kust om de laatste dagen nog wat te relaxen. We zijn beland in Canoa: een strandplaats met veel surfers, bob marley muziek, hippies, wegen van strandzand en cocosnoten, het is er super relaxt met een mooie kust. Vandaag (3januari) wat op het strand gelegen en morgen eens kijken of ik ergens een surflesje zou kunnen nemen als het niet te duur is. We gaan er hier de laatste dagen nog even goed van genieten voordat we maandagochtend om 00.30 het vliegtuig instappen. Dit zal dan ook het voorlaatste reisverslag alweer zijn. De laatste zal snel volgen!

Bedankt voor het lezen weer en tot binnenkort waarschijnlijk! (foto’s hieronder)

• 13 Januari 2013 - 21:30

Antoon Kuijpers:

Oeps foutje. Reactie bij verkeerd verslag gezet. Mijn Alzheimer waarschijnlijk.

Mark,

Had deze nog open staan. Had hem al wel gelezen. Mijn reacties zijn al wat langzamer. Ik denk al niet meer in termen van morgen, maar over enkele weken of volgende maand.