Eilanden trip: dolfijnen, pinguins, haaien en meer - Reisverslag uit San Cristóbal, Ecuador van Mark Kuijpers - WaarBenJij.nu Eilanden trip: dolfijnen, pinguins, haaien en meer - Reisverslag uit San Cristóbal, Ecuador van Mark Kuijpers - WaarBenJij.nu

Eilanden trip: dolfijnen, pinguins, haaien en meer

Blijf op de hoogte en volg Mark

10 December 2012 | Ecuador, San Cristóbal

Hola Chicos y Chicas!

Vrijdagochtend om 6uur begon onze ‘eilanden-tour’ , een vakantie in onze 4.5 maanden durende vakantie, met een boottocht van 3 uur naar Santa Cruz, het meest toeristische en bevolkte eiland. Het waren tien fantastische dagen waarin we veel gedaan en gezien hebben. Ik kan er uren over vertellen maar zal het kort proberen samen te vatten en hieronder natuurlijk weer de beste foto’s plaatsen.

De eerste dagen op Santa Cruz hebben we samen met Malo (Malo Chico voor ons) en Marit doorgebracht, een Duits koppel die we op hacienda Esperanza hadden leren kennen. Daan Mulder had het eiland met zijn ouders al bezocht dus speelde deze dagen gids. De eerste vrijdag hebben we het Charles Darwin Centre en Tortuga Bay bezocht. Het Darwin Centre viel een beetje tegen want op San Cristobal hebben we eigenlijk een betere versie van het informatie centrum bezocht. Wel hebben we hier de ‘grafsteen’ van onze grote vriend Lonesome George nog kunnen spotten. Tortuga Bay is een prachtig strand met, de naam zou het niet zeggen, overal iguana’s. Deze leguanen liggen overal en vaak vormen ze stapels.

De tweede dag zijn we zelf op pad gegaan onder leiding van Daan die ongeveer nog wel wist waar alles was. In de ochtend een taxi gepakt naar een klein dorpje in de hooglanden om vanuit daar naar een schildpadden reservaat te wandelen. Dit reservaat was een prachtig gebied waar veel giga schildpadden vrij kunnen rondlopen. Het is een reservaat maar toch staat er geen hek of iets dergelijks omheen dus de beesten zijn vrij om te gaan en staan waar ze zelf willen. Vanuit het reservaat konden we makkelijk naar een lavatunnel vlakbij lopen. Deze tunnels zijn ontstaan doordat de bovenste laag lava al hard was maar de vloeibare lava eronder nog bleef doorstromen en uiteindelijk ook wegstroomde. Na het reservaat en de lava tunnel zijn we liftend in de achterbak van een taxi terug naar het dorpje gegaan om vanuit daar vervolgens weer liftend naar twee ingestorte lava tunnels te gaan. Doordat ze ingestort zijn zijn het nu grote diepe gaten in het landschap. Natuurlijk van dit alles weer een foto maken om vervolgens een bus in te springen terug naar het stadje te gaan: Puerto Ayora. Om de op eigen houtje ondernomen landtour (je kunt ook landtour boeken naar alles wat wij die dag gedaan hadden, dan loop je alleen hele dag achter gids aan te hobbelen en betaal je 35 dollar) compleet te maken op het einde van de middag nog naar Las Grietas. Dit is een kloof waar je vanaf de rotsen het water in kunt springen en kunt zwemmen. Omdat ik vlak van te voren door me enkel was gegaan heb ik het ‘cliff-diven’ maar aan Daan en Daan over gelaten en ben ik rustig afgedaald om wat te zwemmen. Niks voor mij om niet even van de rots te springen maar de enkel deed toch behoorlijk zeer en ik moest even aan de wijze woorden van ons thuis denken: ‘voorzichtig want je moet nog langer mee’. ’S Avonds een dagtrip voor de volgende dag naar Floreana (ander eiland) geboekt en nog een pilske om de dag goed af te sluiten.

De dagtour naar Floreana was vooral gaaf door de heenreis per boot. Halverwege kwamen we namelijk in een groep van ongeveer 20 dolfijnen terecht en overal waar je keek rond de boot zag je ze. Iedereen naar de voorkant van de boot om ze goed te kunnen spotten. Ik zat op de punt van de boot vanwaar ik zag hoe een dolfijn recht onder me met de boot aan het mee zwemmen was. De dag was eigenlijk al geslaagd en de landtour op Floreana moest nog beginnen. Op het eiland hebben we met een bus (autobanden op het dak waar je in kon zitten) een tour gedaan en de rode Floreana leguanen gezien, een schildpadden reservaat bezocht en een wandeling gemaakt langs tekens en rotsfiguren die piraten vroeger achter gelaten hadden op het eiland. De tour eindigde met snorkelen bij het eiland. Tijdens het snorkelen prachtige vissen gezien en niet te vergeten pinguins en een baby dolfijntje! Een geslaagde dag die compleet gemaakt werd door twee sexende zeeschildpadden!

De dag erna op naar Isabela, veruit het grootste eiland maar ook een van de rustigste. Isabela is een waar paradijs! Het is hier minder toeristisch, de wegen zijn nog van (strand) zand, overal staan palmbomen, de natuur is ruiger, er hangt een echte caribische sfeer en de mensen zijn NOG veel rustiger en meer relaxt dan op andere eilanden! De laatste jaren is hier echter ook een explosie geweest in het bouwen van huizen, het is te hopen dat het eiland niet ten onder gaat aan de bewoners en toeristen. Het begon allemaal al meteen goed. Na wat dolfijnen op de heenweg gezien te hebben zagen we meteen in de eerste 5 minuten dat we er waren pinguins, roggen en flamingos (en dan natuurlijk de gigantische schildpadden, zeeleeuwen en leguanen).
We hadden een erg relaxt hostel met een eigenaar die het voor elkaar kreeg om in elke zin minstens 3x amigo te zeggen en 5x tranquilo (rustig aan doen). In de avond genoten van het prachtige strand en zonsondergang.

Dinsdag wilde we met het Duitse koppel naar Tintoreras gaan (eilandjes vlak voor de kust van Isabela). Dit bleek echter National Park te zijn en dus moest het onder begeleiding van een gids die er toevallig net aankwam om te vertrekken met een groep. Voor een klein prijsje met deze groep mee kunnen gaan. Op weg naar de eilandjes kwamen we weer roggen en pinguins tegen. Na de sexende zeeschildpadden eerder deze week waren het dit keer de pinguins die zich niet in konden houden. Een wandeling op een van de eilandjes bracht ons bij een kloof waar de ‘white-tipped reef shark’ overdag rust voordat hij op jacht gaat ‘s nachts. Er zaten meer dan 100 van deze haaien in de kloof en in tegenstelling tot de ‘Galapagos haai’ waarmee ik al eerder gesnorkeld heb zijn deze niet erg klein en vaak 1.5-2 meter. Snorkelen met deze haaien heb ik hier niet gedaan maar dat zou later die week nog een keer gaan gebeuren. Na een wandeling door het ruwe landschap nog ruim een uur gesnorkeld tussen koraal, roggen en super veel schildpadden (stuk of 15 binnen 1 oogopslag). Ik hoop dat de onderwaterfoto’s met de schildpadden gelukt zijn! Na ‘tranquilo’ een almuerzo gegeten te hebben maakten we nog een wandeling lang wat meertjes waar flamingos zaten. Daarna was het weer tijd voor lichaamsbeweging: potje volleyballen bij een bar op het strand.

Woensdag was het vulkaan-dag: een dagtrip naar de Sierra Negra (vulkaan met caldera van 10km doorsnede) en vulkaan Chico. Een lange wandeltocht die ons langs mooie uitzichten en vulkaanlandschappen bracht. Het contante geld was na deze dagtocht bij ons drie zo goed als op dus er moest ‘even’ gepind worden. Tot onze grote verbazing kwamen we erachter dat je op Isabela nooit contact geld kunt krijgen. Dit hadden we nog van niemand gehoord en het staat ook nergens vermeld (dat wij gezien hadden dan). Zelfs als je bij de bank om geld vraagt kijken ze je raar aan, handig zo een bank! Je hebt blijkbaar een of ander bonnetje nodig (dat er geld naar je gestuurd is van buitenaf) om geld af te kunnen halen. Er leek zich dus een klein probleempje te gaan voordoen aangezien we nog maar 10 dollar in de pot hadden en nog 4 dagen moesten eten, drinken en uitstapjes maken. Toch kun je je op een eiland als Isabela niet echt druk maken om iets, ook in dit geval niet. Net op het moment dat je wilt gaan denken dat het wel eens vervelend zou kunnen worden zie je een palmboom en een hangmatje voor je en ga je er vanuit dat toch alles wel weer goed komt: TRANQUILO! Uiteindelijk kwam het dan ook goed doordat een Zwitserse vrouw die we al kende zo vriendelijk was om ons 150 dollar te lenen.

Donderdag en vrijdag weinig ondernomen en gewoon genoten van het eiland! Het was warm deze dagen dus het kwam goed uit dat we in het National Park een prachtig strandje ontdekt hadden. Fles rum erbij en klaar is kees.

De laatste dag op Isabela hadden we een tour naar Los Tuneles geboekt. Aangezien het ‘contant geld probleempje’ op het eiland moesten we wel bij een organisatie boeken waar ik met een pas kon betalen. We hadden geen keus natuurlijk maar de 22%!!! tax die ze erbij rekenden als je wilt pinnen was toch jammer van het geld. Los Tuneles was een mooi gebied met vele kleine rotsen waartussen verschillende dieren in het kraak heldere water zwommen. Tweede deel van de tour was weer snorkelen. Ik hoopte hier een zeepaardje te kunnen gaan zien maar dat is helaas niet gelukt. Gelukkig gaat snorkelen hier niet snel vervelen aangezien we dit keer bezoek kregen van de ‘white tipped reef shark’ en ik even een octopus kon vastpakken. Het zwemmen tussen deze redelijk grote haaien was kicken en gelukkig was er eentje ook nog eens zo vriendelijk om even lachen voor het vogeltje van mijn onderwater camera, hopelijk is de foto gelukt! Het was trouwens een erg vruchtbare dag op het water gezien de 4 of 5 koppeltjes sexende schildpadden, blijft mooi!

Zondagochtend zat het er weer op en kwam de hostel eigenaar ons om 5uur ‘s ochtends ‘tranquilo’ wakker maken zodat we een uur later de boot konden nemen. Op de terugweg nog genoten van een paar prachtige sprongen van dolfijnen vlak naast de boot. Ook konden we de Zwitserse vrouw haar 150 dollar weer terug betalen, inclusief een klein presentje natuurlijk want zei had ons toch mooi even gered op Isabela.

Tijdens de laatste week op de hacienda EN de Galapagos eilanden zal ik mijn project gaan afronden en vast nog een aantal dingen ondernemen om voor de laatste keer te genieten van de Galapagos eilanden!

Het was een heel verhaal en ik hoop jullie weer op de hoogte gebracht te hebben. Ik zal proberen om voordat ik de Galapagos verlaat nog een korte update te geven en tevens de plannen voor de 3weekse rondtocht op het vaste land van Ecuador uit te leggen.

Bedankt voor het lezen en de foto’s volgen hieronder weer!

Adios en doe ‘Tranquilo’!

• 26 December 2012 - 11:36

Antoon Kuijpers:

Hola Marcos,

Esta parece ser la mejor experiencia hasta ahora. Un informe muy largo con mucha naturaleza allí. He leído en el periódico que Lonesome George familia todavía aparentemente mucho caminar por allí? No sé si es verdad.
    En cualquier caso, de nuevo una historia única.