Zijn we weer! - Reisverslag uit San Cristóbal, Ecuador van Mark Kuijpers - WaarBenJij.nu Zijn we weer! - Reisverslag uit San Cristóbal, Ecuador van Mark Kuijpers - WaarBenJij.nu

Zijn we weer!

Blijf op de hoogte en volg Mark

09 Oktober 2012 | Ecuador, San Cristóbal

Buenas dias chicas y chicos!

Het is weer eens tijd voor een update! Sinds mijn laatste reisverslag twee weken geleden heb ik weer wat dingen te melden.

De vrijdag voor het tweede weekend hebben we José meegeholpen met werken op een andere haciënda. Ik heb met een oudere man, toevallig heette hij ook Marko, maïskolven van het land gehaald. We dropte ze in een grote jutte zak die toen hij vol zat behoorlijk zwaar was. Marko gooide de zak zo op zijn schouder en liep er mee terug naar de haciënda, ik moest toch even goed aanzetten om de zak op me rug te krijgen maar liet me natuurlijk niet te kijk zetten door zo een oud opa’tje. De haciënda waar we aan het werk waren was niet ver van een schildpadden reservaat: een plaats waar ze rustig kunnen opgroeien. Er liepen gelukkig ook een paar van die reuzen rond, wat een gave beesten!

In het tweede weekend op San Cristobal is het ons vrijdag toch nog gelukt om met José in Puerto te belanden en de kroeg in te duiken. Het was een rustige avond met, heel verassend, heel veel salsa: niet echt goede muziek om in een kroeg te draaien als je het mij vraagt. Het was leuk om een keer te zien hoe het er hier aan toe gaat op een vrijdagavond en na een goed bord friet met kip gingen we weer redelijk op tijd met de taxi terug naar de Highlands (tot onze verbazing is het avondtarief 10 dollar voor enkele rit).

Aangezien het zondag goed weer was besloten we naar het enigste zoetwatermeer van de Galapagos te wandelen: Laguna El Junco. Het is een groot kratermeer waar veel van de bijzondere vogels te spotten zijn hebben we gelezen. Op en neer is het 5uur wandelen door de hooglanden van San Cristobal: een mooie tocht! Hoe dichter we bij het meer kwamen hoe mistiger het werd. Aangekomen bij het meer (zagen we aan een bordje) zagen we helemaal niks meer door de dichte mist. Als we goed keken konden we het water nog net zien, geen mooie view over het meer met vogels dus helaas! Toen dus maar weer 2.5uur terugwandelen, volgende keer beter misschien!

Week 3 was vooral het Project Plan afmaken, opsturen en feedback verwerken. Ook het eerste onderdeeltje van mijn project heb ik ver afgekregen deze week: de Background information. Ik heb tijdens mijn verblijf al een aantal keer de vraag gekregen over wat ik hier nu precies aan het doen ben. Ik zal hieronder mijn project uitdaging uit mijn Plan van Aanpak neerzetten, wel in het Engels:

‘The undeveloped agriculture space around hacienda Esperanza has to be developed with sustainable vegetables and fruits. This vegetables and fruits on the land also have to be a surplus value for José, volunteers and possibly tourists sale. Tourists sale is a large market because a lot of tourists visit the island. The only problem is that boats from the mainland unload fruits and vegetables to hotels and restaurants because of the lack of fruit and vegetable production on San Cristobal.
In this case the project challenges are: ‘to find out in Spanish what are the best and sustainable vegetables and fruits with the most surplus value for hacienda Esperanza, volunteers and tourists sale. In any case the vegetables and fruits may not have any negative effects for the very vulnerably eco-system of the island. To find out the best and most sustainable products it is necessary to do a research of which products the volunteers and tourists exactly need and want. ’ The other challenge is ‘to combine the theoretical knowledge with the local knowledge of the people in La Soledad’.

In week 3 hebben we donderdag José weer even meegeholpen, altijd een avontuur. Dit keer hebben we ergens planten (een van de zeldzame inheemse soorten) opgehaald die hij kweekt voor het National Park Galapagos. Het was de bedoeling ze met een taxi naar een hooggelegen haciënda te brengen maar dit liep anders. Door de natte zandwegen kwam de pick-up niet bergop en hebben we al de planten hier maar aan de kant van de weg gegooid en terug naar onze haciënda gereden.

In het weekend hebben we van vrijdag op zaterdag een hostel geboekt in Puerto zelf zodat we niet met de taxi terug hoefden (voor 10dollar, kun je bijna net zo goed een hostel boeken). ‘S avonds kroegentocht gedaan in Puerto en zaterdagochtend om 06.30 eruit om een marktje te bezoeken, vooral voor onze projecten. In de middag op het strand nog even met een darwinvinkje op de foto en weer terug naar de haciënda.

Deze week zijn er drie nieuwe leuke vrijwilligers op de haciënda bijgekomen, allemaal uit Amerika. Het zijn het soort mensen die je verwacht: boomknuffelaars die op reis zijn, soms een half jaar en soms een jaar op wereldreis. Ongelooflijk waar ze al het geld vandaan halen!

Komend weekend staat er een lokaal feestje op het programma in La Soledad op zaterdag, ik ben benieuwd!

Bedankt voor het lezen weer en ik zal de foto’s weer plaatsen!

• 09 Oktober 2012 - 21:50

Ad En Lia:

Hoi Mark,

Het ziet er allemaal spannend en "natuurlijk"uit, wij hebben. Nog een plaatsje over bij de vijver voor een schildpadje, eentje is genoeg hoor.
    Hier zijn we ook de maïskolven van het land aan het halen met 8 rijtjes tegelijk!
    Succes verder.

Groet Ad en Lia

• 18 Oktober 2012 - 20:28

Antoon Kuijpers:

Hola Marcos,

Otra historia muy interesante. Me pregunto si tiene sentido para la gente a cultivar frutas y verduras para los hoteles y los turistas. Pueden utilizar sus recursos limitados probablemente nunca competir con la oferta del extranjero. Esa es toda la masa. Y a medida que va aquí. Los más pequeños son siempre encendido. De todos modos, es una gran iniciativa y vale la pena probar.