Gewend raken aan 'Manana' - cultuur - Reisverslag uit San Cristóbal, Ecuador van Mark Kuijpers - WaarBenJij.nu Gewend raken aan 'Manana' - cultuur - Reisverslag uit San Cristóbal, Ecuador van Mark Kuijpers - WaarBenJij.nu

Gewend raken aan 'Manana' - cultuur

Blijf op de hoogte en volg Mark

27 September 2012 | Ecuador, San Cristóbal

Hola chicos y chicas!

Het eerste weekend hier op de Galapagos hebben we rustig doorgebracht. De bedoeling was om vrijdag- en zaterdagavond naar Puerto te gaan om de kroegen te checken maar tot tweemaal toe bleek maar weer eens dat je wel mee MOET in de ‘mañana, mañana’ – cultuur! Vrijdagavond hadden we met José afgesproken om tussen 8 en 9 een taxi naar het dorp te nemen en hij zou ons dan wel even het uitgaansleven laten zien. José kwam netjes om half 8 de haciënda binnen en leek zich om te gaan kleden in zijn kamer. Om kwart voor 9 besloten ik en Daan toch maar eens te kijken waar hij bleef en ons vermoeden werd bevestigd: met kleren en al lag José te maffen. Wakker maken bleek ook niet simpel want na 6 keer hard roepen en bonken op de deur kwam er nog altijd 0 reactie, blijkbaar een zware werkdag gehad? Aangezien we hier vrijwel nooit bereik hebben met onze telefoon (in tegenstelling tot de locals) en dus ook geen taxi konden bereiken zagen we al snel in dat het een ‘mañana’tje’ zou worden. Zaterdag kortweg hetzelfde verhaal; dit keer konden we wel een taxi bereiken en stonden we met de haartjes in de gel te wachten maar kwam deze niet opdagen, dus: mañana!

Zaterdag en zondag waren buiten de ‘mañana’ accidentjes wel echt relaxte dagen. Zaterdag was terrassen, internetten en naar Playa Mann, een snorkelstrandje, waar we weer veel zeeleeuwen, leguanen en schildpadden konden spotten. Tijdens het snorkelen vond een zeeleeuw het leuk om me uit te dagen. Telkens kwam deze langgerekte bol vet ondersteboven naar me toe gezwommen om vervolgens 10cm voor mijn hoofd te stoppen, me even aan te kijken, vervolgens een kopstoot beweging te maken en weer weg te zwemmen. En dat dan 15 keer achter elkaar: toch schrik je elke keer weer terug bij zijn kopstoot beweging.
Zondag een beetje hetzelfde verhaal alleen zijn we deze dag naar een afgelegen strandje gelopen: uurtje wandelen tot je bij een weer mooi baaitje uitkomt. Snorkelen hier was de moeite. In een kwartier tijd had ik al zeker 10-15 grote zeeschildpadden gespot. Nadat we nog een potje voetbal bij het strand gespeeld hadden met een paar buitenlanders tegen wat Ecuadorianen (2-6 verloren) zijn we terug naar Puerto en de haciënda gegaan.

Maandag het Plan van Aanpak afgemaakt en dinsdag definitief opgestuurd naar school, ben benieuwd naar de feedback. Het koken maandagavond ging minder soepen dan het maken van het Plan van Aanpak overdag. Halverwege het kookgebeuren was het gas op. We hadden honger dus de drie pannen maar opgepakt, zaklampje gezocht en 10 minuten gaan lopen door het donker en de modder naar de haciënda waar andere Daan verblijft. Hier verder gekookt, het smaakte uiteindelijk nog prima!

Komend weekend voor de derde keer gaan proberen de kroeg in te duiken. Vrijdagavond staat de afspraak met José hierover wel al gepland maar het is altijd de vraag of het ervan terecht komt. Verdere plannen zijn er nog niet voor zaterdag en zondag.

Bedankt weer voor het lezen en de reacties! Geniet van het heerlijke herfstweer daar in Nederland!

Adios!

• 29 September 2012 - 21:03

Antoon Kuijpers:

Querido Mark,

Mañana es la palabra más utilizada en el centro y sur america. Pero también tiene su lado bueno. Como nosotros, los occidentales se dedican estrés no es ciertamente saludable. Yo diría, disfruta de mañana por la mañana. Usted tiene una vida útil de realizar para usted.
    Otro consejo de oro. Asegúrese de tener siempre un plato de soporte cerveza fría.